bob dylan: bringing it all back home

Kommentarer

org. us mono LP - two eye columbia - clausk

Remastered version (2003) - spiritditch

Printed in Holland 1967 - KurdtCobain

org. us mono LP - two eye columbia - clausk

Remastered version (2003) - spiritditch

Printed in Holland 1967 - KurdtCobain

1965 blev Bob Dylan elektrisk och orsakade både hyllningar, okvädningsord och tumult - beroende på om man var en inmurad folkmusikfan, eller en vidsynt rockälskare. Albumet är dock en mix av hård rockmusik och akustisk folk. Inledningen är den rockiga sidan, andra hälften den akustiska. Och båda är fenomenala, Bob Dylan skrev om rockhistorien med detta album. Han har måhända gjort några plattor som är snäppet bättre, men denna är ändå given bland toppen av världens bästa plattor. - Greger

De sju första av de elva spåren på “Bringing It All Back Home” bjuder på en Bob Dylan i ny musikalisk omgivning: för första gången elektrifierad, kompad av ett gäng rockmusiker, något som på sin tid väckte upprörda känslor hos de mer talibaniserade elementen inom den protest/folksångrörelse som krävde att deras företrädare enbart skulle beväpna sig med akustiska instrument.
Det Dylan gjorde sig skyldig till på denna skivas första sida var därför enligt dessa personer inget mindre än förräderi. Dylan var en ”Judas” - som en uppretad åskådare ett par år senare skrek till honom på en konsert som finns bevarad på bootleg – och på vilket Dylan svarade med att direkt dra igång en tung version av ”Like a Rolling Stone.
Dylan gjorde förstås rätt när han följde sin övertygelse. ”Bringing It All Back Home” är en stor triumf, såväl musikaliskt som lyriskt. Det kokar av kreativitet och musikalisk lust. Varenda låt är ett fyrverkeri av flödande skaparkraft och när man hör allt detta förstår man omedelbart och intuitivt hur det kom sig att skivan fick det enorma inflytande på den samtida rockmusiken som den fick. Det var med denna skiva och dess uppföljare som världen till sist på allvar begrep att det går alldeles utmärkt att göra rocklåtar som spränger fyraminutersvallen utan att man behöver sluta att sjunga – och att man kan sjunga princip vad man vill. Eller göra rock and roll av dikter.
Exakt vad som fick Dylan att just vid denna tidpunkt ta detta steg vet jag inte, men det brukar göras gällande att någonting hände i den unga zimmermanska kroppen när han någon gång 1964 hörde The Animals elektrifierade version av ”House of the Rising Sun”. Som om han kom till någon sorts insikt.
Dylan inleder skivan med ett repetitivt, bluesrockande tunggung i ”Subterranean Homesick Blues” - en låt med ett kaskadliknande ordflöde som till sin uppbyggnad är solklart influerad av Chuck Berrys ”Too Much Monkey Business” från 1957.
Därpå sänker Dylan tempot i den vackra folkrockballaden ”She Belongs to Me”. I ”Maggies Farm” tänder rockmaskinen till igen på alla cylindrar – det var denna låt som inledde giget som Dylan med backup från musiker ur The Paul Butterfields Blues Band gav på folkmusikfestivalen i Newport, USA, i juni 1965, ett gig det kom att bli ett sådant rabalder om eftersom delar av publiken sägs ha buat ut den ”nye” elektrifierade Dylan.
Den kryptiskt betitlade ”Love Minus Zero/No Limit” är en av Dylans finaste rockballader (och en låt som det gjorts mängder av coverversioner av). ”Outlaw Blues” och ”On the Road Again” utforskar återigen boogiegungande bluesrock innan den elektriska avdelningen avrundas effektiv med ”Bob Dylan’s 115th Dream”. En låt som fungerar som en sorts brygga tillbaka till titelspåret, det två låtarna är besläktade.

Vi kommer nu till den punkt där vi måste konstatera något uppseendeväckande. Trots vad som skrivits ovan och av tusentals andra tidigare – och med tanke på hur stor sak som har gjorts av att denna platta var Dylans elektriska konceptionsögonblick - är skivans andra och helt akustiska avdelning faktiskt så rasande stark att den tar hem en knapp men ändå ganska klar poängseger över Bob the Rocker.
Förklaringen till detta är att den akustiske Dylan som framträder här har håret på ända eftersom det just slagit upp elektriska blixtar genom det. Hans kavaj ryker, eftersom den just brunnit i den. Denna del av plattan må förefalla avelektrifierad, men denne Dylan är smittad av rocken och hanterar sin akustiska gitarr annorlunda än vad den gamla Dylan gjorde. Efter en ”Mr Tambourine Man” som är fantastisk men ändå någorlunda trogen de gamla folksångaridealen blir denna metamorfos uppenbar i de två följande låtarna: ”Gates of Eden” och ”It’s Allright, Ma (I’m Only Bleeding)”. Dylan plågar sin gitarr här och hans vokala närvaro är så sinnesjukt stark att den knappast hade kunnat vara möjlig om mannen inte hade varit gravt färgad av det faktum att han nyss hade ett rått rockband omkring sig som han var tvungen att överrösta (inte för att jag har någon aning om i vilken ordning plattans olika låtar egentligen spelades in, men vad fan…).
I särskilt ”It’s Allright, Ma” är snubben regelrätt elak mot sin gitarr. Taskig. Han piskar på den med bluesackord som blir till grova riff – hade DETTA varit elförstärkt hade Dylan fått credit som uppfinnare av hårdrocken.
Sedan kvarstår förstås det lilla faktum att bägge dessa låtar är outstanding i sig själva, dominerande som dom är av ett rasande rabblande av svårgenomträngliga poetiska textsjok.
Att Dylan inte lämnar oss där, utan ger oss en chans till avslutande svalka med den stillsamma och smärtsamt vackra ”It’s All Over Now, Baby Blue” är bara ytterligare en aspekt av den förunderliga briljans som denna makalösa skiva besitter.
- Anders P



Låtlista

Version 1
  1. Subterranean Homesick Blues
  2. She Belongs to Me
  3. Maggie's Farm
  4. Love Minus Zero/No Limit
  5. Outlaw Blues
  6. On the Road Again
  7. Bob Dylan's 115th Dream
  8. Mr. Tambourine Man
  9. Gates of Eden
  10. It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
  11. It's All over Now, Baby Blue

Andra titlar av bob dylan

bob dylan:Blonde on Blonde bob dylan:Highway 61 revisited bob dylan:Blood On The Tracks bob dylan:Desire bob dylan:The Freewheelin' Bob Dylan bob dylan:John Wesley Harding bob dylan:Nashville skyline bob dylan:The Times They Are A-Changin' bob dylan:Time Out of Mind bob dylan:Another Side of Bob Dylan

Alla titlar med bob dylan

Köp på

amazon.comreklam  |  amazon.co.ukreklam  |  cdon.com

Youtube

Loading...

Ägare

Dessa 198 medlemmar har "bringing it all back home" i sin samling:
::Gustaf::   111ArcherAve   a brix k   adore-   Alexei   algon   Andeerz   Anders P   AndrewK   Anna-K   AORBenny   Auto Da Fe   awol   babylon zoo   balek   Bananafiend   batsie   beg   bellaboelsgaard   Big E   biscuitpower   blixa bargeld-frisyr   BlueMaggot   Bobby D   bobkatt   BootlegKaizer   boum   Brooklyn   burdette1   Bysse   bytmelforbus   cantona   caplan   Cephalicus   Charlie   clausk   combatrock   comrade dani   Dangerboy   Daniel39   Daniellg   Dead Moon   Deadcat   denim_demon   DenMicke   Dennis H   diesafe   Djarnis   drake   EddieVedder   elbaek   Elbrundino   elinn   elmegaard   Eucrow   eventide   falafelpunk   Fisk_den_tredje   Fotbojan   GamlaNordsjön   Gerald Bostock   Greger   Göran   Halloween Jack   HazyDavey   Hedström   hexia   Hirsch Perot   Iceberg   ickeliv   Innocentius   isterbandito   Jannie   Jaxx25   jensjeremies   Jepsen   Jimbo   JimmyDeath   Jobbejln   jocke med kniven   Johankjellsson   Kallefs   Karmacowboy   kasper_m   Kebbe   keitel   kin   Klaus Møller   klemens   Knight_Rider   KurdtCobain   kurnik   Lawrence Hayward   Le Ben   leffesegna   Legustar   lennholm   Lightnings girl   limpan666   listentowaits   lostlittlegirl   Lousta   lunk   lybbennlyl   machinist   mack2   Macpeson   Mafiabøssen   malyn   Manifestor   manimal   Marc   martindock   mikkeljes   Mimmiburger   miyako   moish   Mr_Kiwi   Mr. Smith   muddy   musicdrumfreak   Märta   Nakkiel   narnack   NicholasP   Nietzsche   niklaper   oggeau   oles   Ost-Ensemblen   Panda156   patrik ström   patriko   Paul Ramone   pelleindahood   peNfoLd   perra   PhilemonArthur   Piano Tonic   Popmart   PsySei   raal   rackulanten   radio   Rasmus z   reckoner   Reverend   RN   Robjah   Ronson   Sammy   scrub   Sepejens   sigurd ring   siipikarja   sinister_feeling   Sjuan   slashas   slint   slob   slotte   slowbone   slugger   sniden   snyboh   spiritditch   Stroem-Inc    sunfolk   supermeaningfectlyless   Tarmen Amzarian   teacup_   teddypojk   Terje   ThaNookie   the Drone Guy   thea   Timsan   Tokmotarn   Tony Montana   Tovelinnea   trimmtrabb   trixy   Trotskij   tug   Turbo2000   umb   Velouria   venusinfurs   vieekk   vinylen   vrodgnol   WL/WH   wolfman   Youth Gone Wild   Zapata   zcumbag   Zilverzurfarn   Zoidiac  

Lägg i min önskelista

Omslag:



 

Etiketter

60-tal(2), 1001albums(1), us 60(1), the 500 greatest albums of all time (us rolling stone 2003)(1), 12"(1), classic 1960s albums that every 1970s rock fanatic should own(1), singer/songwriter(1), rock(1), usa(1), 1001 album du måste höra innan du dör(1), cd(1)

Betyg

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Medelbetyg: 9,2

Bolag

CBS
CBS RECORDS UK
col
Columbia
Columbia (CK9128)
columbia - cl2328 - us
Columbia Records
Columbia/Sony Music
Sony
Sony Music
Sony Music Entertainment / Columbia
Sony Music Entertainment Inc.

Katalognummer

SME- - 5123532
9128
5123532000
62515
512353 2
CS 9128
5123532
S BPG 62515
sbpg 62515
BPG 62515
KCS 9128
76104
CK 9128

Utgåvor

Subterranean Homesick Blues
UK press
Kanada press
2003 Remaster
1975 Repress

Format

cd (104)
lp (49)
mp3 (1)
sacd (2)
reklam: